Bekijk Klinkers Makelaardij op Youtube Volg Klinkers Makelaardij op Facebook Volg Klinkers Makelaardij op Twitter
Vastgoed Pro   NWWI   Funda Huislijn Jaap Woonplein

Makelaars kunnen woningmarkt stimuleren!! Klinkers Makelaardij sluit zich hierbij aan!

Naar archief

Publicatiedatum: 122013

Makelaars kunnen woningmarkt stimuleren!! Klinkers Makelaardij sluit zich hierbij aan!

Laten we eerlijk zijn, de situatie op de woningmarkt is verre van rooskleurig. Onder andere prijsdalingen en een terugloop van transacties tasten de positie van makelaarskantoren aan. De branche heeft het moeilijk. De oorzaak is duidelijk; financiële crisis, recessie en een stijgende werkeloosheid. Dus minder omzet en slechte bedrijfsresultaten. Wat kunnen makelaars doen om de verkoop van woningen te stimuleren?

Makelaars kunnen woningmarkt stimuleren

Woningen worden maar moeilijk verkocht en de verkooptijden nemen toe. Frustratie alom. Het kabinet moet fors bezuinigen en de renteaftrek wordt beperkt. Tegelijkertijd zien we een stijging van de kosten van levensonderhoud en dalen of stabiliseren de inkomens. Vooral dertigers hebben het moeilijk. Want die groep heeft vaak verhuisbehoefte in verband met gezinsuitbreiding en carrièreplanning. Die verhuisplannen worden dikwijls tegengewerkt doordat de woning moeilijk wordt verkocht door prijsdaling en restschuld, onzekerheid over het inkomen, en ouders die minder kunnen bijspringen dan vroeger. Daarnaast staan pensioenen onder druk en is de waarde van de woning gedaald.

Makelaars zijn vaak te afwachtend

Wat kunnen makelaars doen om de verkoop van woningen te stimuleren? Uiteraard de woning tegen een scherpe prijs in de markt zetten. Hoe voor de hand liggend dit ook is, in het algemeen zijn makelaars - zelfs nu - passief. Men zit bij de telefoon en men wacht af. Op mensen die verkoopplannen hebben, op de concurrent die ook uitgenodigd wordt, op de beslissing van de potentiële verkoper. Mocht bij toeval de beslissing van de verkoper positief uitpakken, dan wordt de woning in het algemeen slecht en ondoordacht in de markt en op Funda gezet, want dat is de verkoopmachine waaraan de makelaar zich vastklampt.

Kwaliteit bepaalt het succes

Als we onze auto verkopen dan wassen we hem mooi, reinigen we hem van binnen- en buiten,   geven hem nog even een grote beurt, en misschien nieuwe banden. We zorgen ervoor dat alles spik en span is. Iedereen weet immers dat een blinkende auto beter verkoopt en een goede prijs oplevert. Logisch. Maar waarom doen we dat dan niet bij ons meest kostbaarste bezit; de woning? Die wordt tenslotte ook beter verkocht als alles er uitstekend uitziet en voldoet aan de wensen van de kritische woonconsument.

De makelaar moet  zijn koers herzien

De makelaar past zich in veel gevallen  niet aan de marktsituatie aan en is vaak te  passief . Een woning perfect in de markt zetten is een vak, waaraan te weinig aandacht wordt besteed. Zo hoog mogelijk met een 360º foto op Funda is vaak het streven. Maar wat is het effect en de kwaliteit? Een zogenaamde professionele fotograaf wordt ingehuurd, maar wat weet die van het verkopen van een woning? Van uiterst belang is, voordat er foto’s worden gemaakt, dat de makelaar een verkoopchecklist maakt - niet uit de losse pols, maar minutieus - waarin alle aspecten van de woning aan de orde komen. Zoals aanzicht, inzicht, uitzicht en doorzicht. Een woning moet perfect zijn en voldoen aan alle marketingvoorwaarden, en uitnodigen tot aankoop. Als daaraan is voldaan wordt de woning gegarandeerd met succes verkocht, leert de ervaring.

De makelaar als verkoopadviseur

De huidige moeilijke marktsituatie eist meer en een andere zienswijze van de makelaar.De tijd dat woningen gewoon via Funda met gemak werden verkocht, ligt ver  achter ons. Er is meer voor nodig. Als je met succes wilt verkopen, moet je als makelaar klanten advies geven over het marktgereed maken van de woning; het traject dat vooraf gaat aan het in de markt zetten. Alle eigenschappen van een woning moeten kloppen, en zelfs de eigenschappen van de woning van de buren. Als bijvoorbeeld hun voortuin niet in goede conditie is, gaat dit ten koste van de verkoopbaarheid. Het gaat om de details. De verkoper is ‘bedrijfsblind’ en ziet zijn woning door een roze bril. Hij is trots op de badkamer, maar een vuile douchekop, gedateerde kranen, budget deurklinken, gedateerd tegel- en slordig kitwerk vertragen de verkoop en gaan ten koste van de verkoopprijs. Een succesvolle makelaar geeft duidelijk advies en werkt zo mee aan het upgraden van de woning. Kosten? Daar weet de verkoper in de meeste gevallen niets van en betaalt daardoor al gauw 100% te veel. Ook hierin geeft de makelaar goed advies. Kortom; de actieve en succesvolle makelaar is ook een gedegen en integere verkoopadviseur! Dáár liggen de kansen en dat leidt gegarandeerd tot succes.

In de markt zetten van een woning is een kunst

Nadat de woning helemaal verkoopgereed is, wordt deze in de markt gezet. Het maken van de juiste foto’s van uitzicht, aanzicht, zichtlijnen en interieur zijn bepalend voor het wekken van interesse bij potentiële kopers. De juiste verkooptekst completeert het geheel. Veel makelaars zien dit als een haastklusje dat ‘even snel’ moet worden gedaan. Dit is een foute benadering en leidt tot niets. Daarnaast is actief omgaan met zoekers en bezichtigingen een voorwaarde voor succes. Nog steeds worden zoekers niet of foutief benaderd en blijven er gouden kansen van bezichtigingen liggen. Oorzaak? De makelaar vindt dit niet leuk, heeft geen tijd maar vooral geen zin.

De makelaars zitten aan de knoppen

Makelaars zijn écht in staat om de woningmarkt weer in beweging te brengen. Dat is echt mogelijk, indien men daadwerkelijk actief is en zorgt dat woningen marktgereed worden gemaakt en voldoen aan de wensen van kritische woonconsumenten. De beroepsgroep is bij voorbaat geneigd om vast te houden aan verouderde principes - zelfs in deze moeilijke en uitdagende tijd. Het succes en de kansen liggen voor het oprapen, op voorwaarde dat je je onderscheidt en tot in de kleinste details marktgericht wil denken en werken. De ervaring leert dat succes af te dwingen is, mits je je openstelt voor nieuwe ideeën en denkwijzen. Mensen en bedrijven die zich daarvoor openstellen zullen slagen en succesvol zijn! Dat is een feit.

 

bron: vastgoedactueel door  Jos Polman woensdag 16 januari 2013 11:36

  • Laatste tweets
  • Klinkers Makelaardij
  • 046 - 20 40 005
  • Rmt-gecertificeert
    sinds 01-01-2014
  • Registratiecode
    V201628747
Vastgoedcert gecertificeerd Erkend lid van Vastgoedpro Klinkers Makelaardij Impressie    Klinkers Makelaardij Impressie    Klinkers Makelaardij Impressie